Afbeelding

Voortgang ontwikkeling Gemeentewerf door motie Lokaal Wassenaar

Politiek

Deze week heeft Lokaal Wassenaar een motie aangekondigd om ervoor te zorgen dat het proces om woningen te realiseren op de Gemeentewerf niet stopt. In de motie geeft de Raad aan dat het college gewoon door kan gaan met het opstellen van een aangepast plan en dat zij daarvoor geld beschikbaar wil stellen.

Wat is er aan de hand? In de laatste Raadsvergadering bleek dat een grote meerderheid van de Raad zich niet kon vinden in de uitgangspunten van het stedenbouwkundig plan. Om het simpel te zeggen: hierin staat hoe hoog de bebouwing mag worden, hoeveel parkeerplaatsen er komen, hoeveel huizen en appartementen er gebouwd gaan worden. 

De uitgangspunten voor woningbouw bij de Gemeentewerf zijn besproken in de commissie. Daar werd al snel duidelijk dat de uitgangspunten niet op voldoende instemming konden rekenen. Voor Lokaal Wassenaar waren er drie kritiekpunten. Eén onvoldoende parkeerplekken voor 120 woningen in een buurt waar de parkeerplekken toch al schaars zijn. Twee, het proces van participatie. Bij het opstellen van een dergelijk plan moet de gemeente de buurt de kans geven om mee te participeren. De afgelopen jaren was daarbij steeds gecommuniceerd dat er tot drie hoog gebouwd zou worden. Buurt blij. Alleen bleek bij de laatste informatieavond van 8 januari jl. dat dit was veranderd in vijf verdiepingen hoog. 

Huiswerk dus voor het college dat eerst maar het gesprek moet aangaan met de buurt. Drie, onduidelijkheid over de financiering en realisatie van fase 2 van dit project. Als de gemeentewerf gesloopt gaat worden, moeten de ambtenaren ergens anders worden ondergebracht. Waar en hoe weten we nog niet. De financiële consequenties zijn nog niet met de Raad gedeeld. Zo kan er geen inschatting gemaakt worden van de doelmatigheid van de plannen en de bijbehorende risico’s. En de waarschijnlijkheid dat fase 2 überhaupt wel gerealiseerd zal worden. In dat geval zouden er geen sociale huurwoningen bijkomen. In alle politieke consternatie gaf het college aan dat als we niet zouden instemmen dit tot een vertraging zou leiden van een jaar. 

Dat is gek, want het schoonmaken van de grond staat pas gepland voor 2028. De hele Raad wil dat er huizen gebouwd gaan worden. Dus is er eigenlijk geen groot probleem. Of zoals mijn collega van GL het formuleerde: ”De leden van het college krijgen ook de komende maanden nog gewoon salaris, logisch dus dat ze blijven doorwerken en niet gaan zitten afwachten.” Meerdere fracties hebben al aangegeven dat ze onze motie steunen. Is dat ook weer geregeld. En door…


Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Advertenties