
Vertrek van elf Raadsleden
PolitiekAfgelopen maandagavond vond in Raadhuis de Paauw de laatste raadsvergadering van de bestuursperiode 2022 – 2026 plaats. Daarbij werd afscheid genomen van 11 Raadsleden waarvan sommige vrijwillig en anderen gedwongen hun zetel afstonden. Tevens werd de rechtmatigheid van de verkiezingen vastgesteld
Door Jan H. de Roij
De vergadering werd geopend met een mededeling van Sonja Hibbert. Per 1 april dienen we de fusiepartij van GroenLinks en PvdA voortaan aan te duiden als ‘Progressief Nederland’, afgekort Pro. Hiermee komt een einde aan de aanwezigheid sinds de oorlog van de PvdA in de gemeenteraad van Wassenaar. GroenLinks is van jongere datum; pas sinds 1990 treedt deze partij op in de Raadszaal. Ongetwijfeld was voor menigeen de mededeling van de fractieleider van Pro een memorabel moment.
Evenwel in deze raadsvergadering lagen de sentimenten elders: maar liefst van 11 Raadsleden werd afscheid genomen. De meesten traden vrijwillig terug; twee niet. Maar alvorens burgemeester de Lange de lofzang over ‘zij die de arena verlaten’ kon aanheffen, diende de rechtmatigheid van de verkiezingen te worden vastgesteld. Dat werd gedaan aan de hand van het proces verbaal van het centraal stembureau en de beoordeling daarvan door de commissie van de geloofsbrieven. Die constateerde geen bijzonderheden, waarop een unanieme Raad vaststelde dat de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen. In de vergadering werd niet stilgestaan bij het feit dat in een stembureau vijf stempassen, waarvan drie volmachten, van de Europese verkiezingen in 2024 werden toegelaten. Ook was er geen aandacht voor de forse toename van het aantal volmachten in ons dorp: 1570, hetgeen meer dan een verdubbeling is. Dat betekent 12 % van de stemmen: hoger dan het landelijke gemiddelde dat 10% is.
In zijn afscheidsrede had de burgemeester vriendelijke woorden voor al onze dorpsgenoten die de afgelopen jaren ondanks hun drukke werkzaamheden ons dorp gediend hebben in de Raadszaal. Enkele markante opmerkingen:
Jan Stallinga (CDA): bevlogen, welbespraakt, beschouwend, diepgang van zijn woorden.
Sabrina Everard (CDA): gaf als telg van een politieke familie een eigen invulling aan het ambt; inzet voor wonen en jongeren.
Suzan Tirion van der Goes (Pro): straalde rust uit; zocht verbinding; strijd tegen leegstand; actief in de campagne ‘neem de nacht terug’.
Ber Wesselingh (HvW): gestructureerd; doordacht; verbinding met de samenleving.
Niek Klooster (VVD): onderzoekende blik; had lastige dossiers; actief in metropool regio.
Charlotte Rogge (VVD): optimistisch; benadrukte wat wel goed gaat; fietsveiligheid en met name Dr. Mansveltkade kleven aan haar.
Gerbrand Nijman (VVD): veel toewijding; plande zijn buitenlandse reizen om de raadsvergaderingen heen; internationale blik; gefocust op Ivicke en Warenar.
Rogier Krabbendam (D66): bevlogen; koos zorgvuldig zijn woorden; stevig op de inhoud, maar nam tijdig gas terug indien punt gemaakt; zijn naam eeuwig verbonden met Burgerberaad.
Marianne Wuite (D66): beschouwende blik; stond ergens voor, ook tegen de teneur in.
Annemarie Hofman de Raad (LW): Scherp; gedreven; ongeduldig; ze wilde het begrijpen; maar ook een strakke voorzitter; stempel gedrukt op dossier Ruimtelijke Ordening.
Monique van Deursen (VVD): “moeder van de gemeenteraad neemt na 10 jaar afscheid”; ondernemende blik; complimenten voor voorzitterschap commissie B&M; grote verdiensten op terrein sociaal domein.
Annemarie Hofman en Suzan Tirion keren overigens wel terug als Commissielid.
Voordat de gelauwerden een vaas als afscheidscadeau kregen mochten zij hun finale speech in de Raadszaal houden. Enkelen waren emotioneel, anderen bedachtzaam en weer anderen wilden nog wel wat kwijt. Zoals Monique van Deursen die opbiechtte dat het niet altijd een leuke tijd was en Rogier Krabbendam die waarschuwde niet normaal te maken wat niet normaal is. Allen riepen op elkaar “heel te laten” en “elkaar te sparen”. We zullen zien of de nieuwe ploeg dit ter harte zal nemen.






