Afbeelding

De bakkerij in de lobby van Van der Valk Hotel Den Haag-Wassenaar

Algemeen

Sinds 2020 staat Van der Valk Hotel Den Haag-Wassenaar onder leiding van een nieuw directiepaar. Alex Luiten, geboren en getogen op deze locatie, keerde samen met zijn vrouw Roxanne terug naar zijn roots, na drie jaar het Hotel Melle-Osnabrück in Duitsland te hebben geleid. De overdracht vond plaats in februari 2020, overgenomen van Jack en Corine Luiten die het hotel maar liefst 45 jaar hebben bestuurd. In deze nieuwe fase van het hotel, dat een grootschalige restauratie en gedeeltelijke nieuwbouw heeft ondergaan, vinden we een bijzondere toevoeging: een bakkerij in de lobby, beheerd door Johan Snellenberg, de vader van Roxanne.

Johan, kan je ons iets vertellen over je achtergrond en hoe je hier terecht bent gekomen?
“Ik kom uit het oosten van het land en heb mijn hele leven in de buurt van Zutphen gewoond. Opgeleid als brood- en banketbakker heb ik meer dan 35 jaar een horecabedrijf gehad, waarvan de laatste 20 jaar een cateringbedrijf.
Door de lockdown in 2020 moest ik noodgedwongen mijn bedrijf sluiten. Roxanne stelde toen voor om naar Wassenaar te komen, waar ze samen met Alex een nieuwe uitdaging was aangegaan. Er was een huisje beschikbaar en gezien mijn leeftijd, 61 destijds, was dat de ideale oplossing”.

Hoe kwam het idee van een bakkerij in het hotel tot stand?
“Ik startte hier met onderhoudswerkzaamheden en ondersteuning in onderhoud van het groen, maar al snel kwam mijn passie voor bakken weer naar boven. Tijdens de verbouwing van het hotel kwam het idee om iets unieks te starten: een bakkerij in de lobby.
Ik had altijd al een passie voor bakken, dus dit was een geweldige kans om iets te doen wat ik echt leuk vind, terwijl ik ook de interactie met de gasten fijn vind. Het concept was om vers banket te maken, terwijl we voor brood samenwerken met een lokale bakker uit Den Haag”.

Wat maakt je bakkerij bijzonder voor de gasten van het hotel en de lokale gemeenschap?
“Wij bakken alles vers, in het zicht van de klant, wat een bijzondere geurbeleving geeft in de lobby. Mensen waarderen het ambachtelijke aspect en de persoonlijke interactie. Mijn specialiteit is de appeltaart, die we in verschillende maten aanbieden, inclusief een mini versie voor thuis. Daarnaast hebben we een gevarieerd assortiment van zoet tot fris gebak, allemaal ter plekke bereid”.

Hoe is de reactie van de buurtbewoners op de bakkerij?
“De reacties zijn enorm positief. Vooral in het weekend wordt het steeds drukker. Mensen komen voor verse croissantjes, broodjes, chocoladebroodjes of vegan koffiebroodjes. Het lijkt erop dat we een vaste waarde zijn geworden voor zowel de hotelgasten als de lokale gemeenschap”.

Heb je toekomstplannen of nieuwe ideeën voor de bakkerij?
“Op dit moment focussen we ons op het handhaven van de kwaliteit en het uitbreiden van ons assortiment op basis van de vraag van onze klanten. We staan altijd open voor nieuwe ideeën en feedback om ervoor te zorgen dat we zowel onze hotelgasten als de lokale bewoners blijven verrassen en verwennen”.

Johan Snellenberg heeft met de bakkerij in de lobby van het Van der Valk Hotel Den Haag Wassenaar een unieke ervaring gecreëerd. Zijn passie voor bakken en zijn vermogen om met gasten in contact te komen, verrijken de hotelervaring en versterken de band met de lokale gemeenschap. Het is duidelijk dat de bakkerij meer is dan alleen een plek om iets lekkers te kopen; het is een plek waar ambacht, traditie, en persoonlijke aandacht samenkomen.

Uit de krant