Afbeelding

Samenloop van omstandigheden maakt drukte boven Wassenaar goed zichtbaar

Algemeen

Een combinatie van vooral atmosferische omstandigheden maakte dat vorige week maandagmorgen ook boven Wassenaar de sporen van het vele vliegverkeer op grote hoogte uitzonderlijk lang zichtbaar bleef.

Door Jos Knijnenburg

Kort na zonsopgang was vorige week maandagochtend goed te zien hoe het geheel onbewolkte luchtruim boven Wassenaar (zie foto) werd doorkliefd door witte strepen, afkomstig van vliegtuigen op grote hoogte. De uitlaatgassen van de vliegtuigmotoren condenseren en er vormen zich ijskristallen in de baan achter een vliegtuig die door de weerkaatsing van het zonlicht zichtbaar worden. De combinatie van temperatuur, luchtvochtigheid, de afwezigheid van bewolking en wind, maakte dat de vliegtuigstrepen lang bleven hangen. Letterlijk vanuit alle windstreken kwamen er telkens weer verse strepen bij. RTL-Weerman Reinier van den Berg sprak in een tweet van “een normale ochtendspits”. Nadat het Marinevliegkamp Valkenburg niet meer operationeel was en ook het recreatieve vliegverkeer vanaf de basis in de ban was gegaan, zijn het meer dan ooit de vliegtuigen naar en vanaf Schiphol het luchtruim boven Wassenaar domineren. De witte vliegtuigstrepen worden echter op zo’n 10 kilometer hoogte geproduceerd waar zelfs tijdens een hittegolf aan de grond een koude stroming domineert. Begin vorige week was goed te zien hoeveel vliegtuigen daar vliegen. Om het op zijn Wassenaars te zeggen, het betreft doorgaand verkeer en geen bestemmingsverkeer van en naar Schiphol. Dankzij zogeheten ‘flighttrackers’ is tegenwoordig via internet het vliegverkeer boven Wassenaar en de rest van de wereld niet alleen doorlopend te volgen, maar kunnen de toestellen in de lucht zelfs worden geïdentificeerd. Want ook op dagen dat er helemaal geen witte strepen in de lucht zijn te zien, is het een drukte van belang in de lucht en gedurende de vakantietijd is het nog wat extra drukker. Toen vliegtuigfabrikant Fokker ruim dertig jaar geleden gedurende korte tijd testvluchten vanaf Valkenburg uitvoerde met de door haar ontwikkelde en inmiddels al weer lang uit de roulatie genomen F50 en F100 toestellen, vormde de geluidszonering rond de basis even een extra precair lokaal politiek issue in het dorp. Schiphol heeft die rol inmiddels moeiteloos overgenomen al moet het eerste Wassenaarse coalitieakkoord waarin de nationale luchthaven ook een rol vervult nog worden geschreven.