Afbeelding
Foto:

Met smoothies & kip-kerrie gezonder oud worden

Cultuur

‘Je mag toch helemaal niks meer?’ klinkt het als diëtiste Marianne Knape de nieuwste alcoholrichtlijn -geen alcohol, tenzij je iets bijzonders te vieren hebt- deelt. Dit alles kwam aan bod tijdens een kookworkshop, georganiseerd door Stichting Maatschappelijke Ondersteuning Wassenaar.

Ze is allerminst van de dieetpolitie, zegt Marianne terwijl ze haar presentatie over gezonde voeding opent. ‘Als je een keer snoep, koekjes of alcohol neemt, geniet ervan. Maar, maak het een uitzondering.’ Andere tips zijn: dagelijks vitamine D slikken, eiwit- en vezelrijk eten en per dag anderhalf tot twee liter water drinken.  

De workshop is onderdeel van het SMOW-programma Ouder met Power. Hier vallen ook een fit-test in het kader van valpreventie en een cursus Bewegen met Sandra onder. ‘Iedereen wil gezond en fit ouder worden’ zegt Aisia Okma, directeur van SMOW. ‘Gezond eten en sporten helpt natuurlijk daarbij. Aisia daagt Wassenaarse senioren uit bewuster over gezond ouder worden na te gaan denken. Wie doet straks de praktische klusjes in huis als je dat zelf niet meer kunt? Ze ziet ouderen graag lid worden van een (sport)vereniging, zoals Wassenaarse Ouderen in Beweging. ‘Het houdt je fit én is gezellig.  

De deelnemers bereiden de lunch voor: een smoothie met bietjes, tonijnsalade en kip-kerrie staan op het menu, met eiwitrijk brood en mueslibollen. ‘Een smoothie is toch niet zo gezond als mensen denken?’ merkt deelneemster Els op. ‘Dan mis je vezels en worden vitamines minder effectief?’ Marianne knikt: ‘Een smoothie raad ik vooral mensen aan met weinig trek of slikproblemen. Zo krijgen ze toch iets gezonds binnen.’ Marijke en Joke bereiden ondertussen de tonijnsalade voor. De dames koken op gevoel. Marijke: ‘Dat doe ik thuis ook. Mijn favoriete recept is een simpele vegetarische curry. Je kookt gewone aardappels, één zoete aardappel en kikkererwten. Daaroverheen gaat kerrie en kookroom. Je eet je vingers erbij op!’ 

Marianne benadrukt dat het belangrijk is zelf te blijven koken. Marianne: ‘Diepvriesgroente is net zo gezond als vers. Of kook voor twee dagen.’ Het is erg belangrijk weg te blijven van kant-en-klaarmaaltijden. Die bevatten veel suiker, zout en smaakstoffen. ‘En kies liever volvet dan light. Vet verzadigt waardoor je minder snoept.’ Ze legt uit dat behalve gezond eten regelmatig bewegen belangrijk is: ‘Zorg dat je iedere dag een half uurtje beweegt. En doe wekelijks kracht- en evenwichtsoefeningen om je spieren te versterken.’  

Meer weten over Ouder met power? Kijk op de website van SMOW: www.smowassenaar.nl of bel naar 070-5112226

Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant