Kruising Raadhuislaan met fietspad N44 begin deze week voor aanvang van de werkzaamheden.
Kruising Raadhuislaan met fietspad N44 begin deze week voor aanvang van de werkzaamheden. Foto:

Gemeentelijk verkeersbesluit Raadhuislaan maakt einde aan uitrit op Rijksstraatweg (N44)

Algemeen

Nadat eerder al de uitritten voor autoverkeer op de Rijksstraatweg van de Paauwlaan en het zuidelijke deel van de Raadhuislaan (naast Landgoed De Pauwhof fysiek werden afgesloten, is het straks voor automobilisten ook niet meer toegestaan om vanuit het noordelijke deel van de Raadhuislaan (bij Huize Klimop) de Rijksstraatweg op te rijden, zo blijkt uit een verkeersbesluit dat de gemeente begin deze maand heeft genomen.

Door Jos Knijnenburg

Nadat er in 2017 in korte tijd meerdere ernstige ongelukken op de T-kruising van de Rijksstraatweg en de Paauwlaan hadden plaatsgevonden, besloot het toenmalige college in overleg met Rijkswaterstaat dat de maat vol was. Krap twee weken nadat op 31 oktober 2017 een automobilist die vanaf de N44 de Paauwlaan in wilde rijden, in botsing kwam met een scooter waarvan de bestuurder ernstig letsel opliep, besloot het gemeentebestuur de Paauwlaan op die plek af te sluiten. Afslaand verkeer vanaf de N44 bleek met enige regelmaat tot conflicten te leiden met passerende fietsen en bromfietsen op het pal naast de snelweg gelegen fietspad. Het ontbreken van een afslag c.q. uitvoegstrook langs de N44 maakte dat er geen opstelruimte voor afslaande auto’s aanwezig was om op het fietspad passerend langzaam verkeer voorrang te verlenen. 

Even verderop richting de kruising Den Deijl speelde bij de aansluiting van het zuidelijke deel van de Raadhuislaan op de Rijksstraatweg hetzelfde probleem omdat ook daar voor afslaande auto’s een uitvoegstrook ontbrak. Na jarenlange tijdelijke fysieke afsluitingen, werd de Paauwlaan nabij de Rijksstraatweg voorzien van stevige keien en een rood-wit paaltje in het midden van de weg om het doodlopende karakter voor autoverkeer gestalte te geven. Fietsers en bromfietsers kunnen uiteraard wel vanaf het fietspad de Paauwlaan in- en uitrijden. Bij het zuidelijke deel van de Raadhuislaan werd de inrijmogelijkheid vanaf de N44 met houten paaltjes definitief onmogelijk gemaakt. Voor fietsers en bromfietsers werd een betegelde in- en uitrijmogelijkheid zonder obstakels aangelegd. 

In een brief aan omwonenden van de Raadhuislaan lieten B en W begin deze maand weten dat er de afgelopen tijd meerde meldingen zijn geweest van “verkeersonveilige situaties voor fietsers” op de T-kruising van het noordelijk deel van de Raadhuislaan en het tweerichtingenfietspad langs de N44.Bestuurders die vanuit de Raadhuislaan via de N44 richting den Haag willen rijden, vinden de kruising vooral ’s nachts en bij slecht weeronoverzichtelijk en onveilig. De situatie bij het noordelijke deel van de Raadhuislaan is wel anders dan verderop bij het zuidelijke deel van deze laan en de Paauwlaan. Er is immers op korte afstand van het kruispunt Den Deijl een tamelijk riante uitvoegstrook aanwezig om net voorbij landhuis Eikenrode, rechtsaf de Raadhuislaan in te rijden en daarmee is ook voldoende opstalruimte aanwezig om passerende fietsers en bromfietsers voorrang te verlenen. 

Voor verkeer dat hier van oudsher vanaf de Raadhuislaan de Rijksstraatweg richting den Haag op wilde rijden, was er ook altijd een invoegstrook aanwezig. Volgens het college blijkt desalniettemin dat uit de geregistreerde ongevallen dat er op dit punt sprake is van “een onveilige situatie” die urgent kan worden genoemd. Want hoewel het verkeersbesluit om op het noordelijke deel van de Raadhuislaan deels eenrichtingverkeer in te voeren op 4 september jl. in deze krant werd gepubliceerd en formeel vanaf die datum 6 weken ter inzage is gelegd, stelt het college in genoemde brief aan de omwonenden dat in verband met de veiligheidssituatie ter plekke, de gemeente de maategel eerder dan 6 weken wil uitvoeren. “Ingediende bezwaren maken het verkeersbesluit niet ongeldig”, zo motiveert het college haar voortvarende aanpak (die blijkt uit gele borden ter plaatse) met ongetwijfeld de hierboven geschetste gebeurtenissen uit 2017 in het achterhoofd. 

Het verkeersbesluit betekent onder andere dat bezoekers van Raadhuis De Paauw die per auto de N44 op willen, dat sowieso altijd via de Victorialaan moeten doen. Het college heeft nog een tweede verkeersbesluit genomen, namelijk dat rondom Raadhuis De Paauw parkeren buiten de parkeervakken ook ’s avonds en ’s nachts niet langer is toegestaan. Voor sommige bezoekers van het raadhuis zal dat even wennen worden, zeker bij drukbezochte evenementen want het aantal parkeervakken in Park De Paauw is redelijk beperkt. Wellicht kan er in dit verband eens worden nagedacht over de parkeerfaciliteiten ter plekke voor fietsen want die zijn ronduit karig te noemden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Advertenties