Afbeelding

Lange bussen veroorzaken overlast en schade

Algemeen

De 20 meter lange bussen veroorzaken veel overlast in straten die daarvoor niet zijn ingericht. Aan de Anemonenweg vertonen sommige woningen scheuren vanwege de trillingen. De gemeenteraad wil de frequentie van lijn 43 verhogen om zo de lange bussen te vervangen. Volgens de wethouder is de oorzaak van het probleem het chauffeurstekort.

Door Jan H. de Roij

In de gemeenteraad van 23 april presenteerde Sabrina Everard (CDA) mede namens VVD, Groen Links en Hart voor Wassenaar een motie waarin wordt opgeroepen, voor zover het mogelijk is, op buslijn 43 ‘gelede bussen’ te vervangen door een verhoogde frequentie van ‘normale’ bussen. Deze verlengde bussen van 20 meter rijden door woonwijken waarvan de straten daarop niet berekend zijn. Het gaat daarbij specifiek om Bellensteynlaan, Anemonenweg en de hoek Cranenburchtlaan/Violierenweg. Er ontstaan onveilige situaties voor met name fietsers en overlast voor omwonenden. De motie roept op aan de vervoerder, EBS, de zienswijze van Wassenaar kenbaar te maken.

Twee insprekers uit de Anemonenweg lichtten de raadsleden in over de mate van overlast die zij ervaren. De trillingen van de zware bussen veroorzaken scheuren in hun woningen. Een van de insprekers liet foto’s zien. Uit onderzoek van de gemeente is gebleken dat het trillingsniveau te hoog is. Deze inspreker vroeg zich af wie de schade gaat vergoeden en gaat herstellen. De communicatie met de gemeente schijnt nogal moeizaam te verlopen. Ook zouden de bewoners niet zijn uitgenodigd voor een bewonersavond.

In een reactie op de motie liet verantwoordelijk wethouder Laurens van Doeveren weten dat hij het probleem onderkent, maar tegelijkertijd te maken heeft met het chauffeurstekort bij EBS. Er zijn volgens hem te weinig chauffeurs om de frequentie van deze drukste buslijn van EBS te verhogen. Bovendien vermoedt hij dat scholieren zich niet zullen spreiden over meerdere bussen, maar massaal voor de laatst mogelijke bus zullen kiezen om op tijd op school te zijn. Op de vraag of om de trillingen te verminderen het besteende deel van de Anemonenweg geasfalteerd zou kunnen worden, volgde een ‘nee’.

Het amendement werd met alleen de stem van de fractie van D66 tegen aangenomen. Volgens Marianne Wuite (D66) verbetert de veiligheid niet als één gelede bus wordt vervangen door twee reguliere bussen.

Het is voor de omwonenden van buslijn 43 te hopen dat dit debat (een extra) aanleiding is voor de gemeente om in gesprek te gaan met diegenen die schade hebben opgelopen om tot herstelmaatregelen te komen.

Uit de krant